LUO-UUS-LUOVUUS JA KÄSITYÖT
Sivu 1 / 1
LUO-UUS-LUOVUUS JA KÄSITYÖT
Luo-uus, luovuus, käsityöt osana luovuutta.
Koulussa käsityön opetuksessa tulisi mielestäni aina pohtia onko oppilas objekti vai subjekti. Saako oppilas vapaasti toteuttaaa itseään ja käsityksiään ilman kahleita käsitöissä, vai strukturoiko opettaja vääjäämättä oppilaat opetuksen yhteisiin malleihin? Onko perinteisesti koulussa ylläpidetty piiloroolijako esteenä yksilöiden luovuuden toteutumiselle?
Kaaoksen sietäminen ja kaaos kuuluvat aina luovuuteen. Kaaoksesta syntyy lopulta tuotos. Kaikenlainen luovuus kuuluu olennaisena osana käsitöihin. Opettaja voi olla oppilaan luovuuden este tai sitten hän voi olla se ,joka sallii luovuuden luoda uutta. Käsityössä oppilas ikään kuin luo uutta! Sellaista, mitä haluaa, mutta jonka olemassaolosta hänellä ei ennen projektin alkua ehkä ollut selvää käsitystä. Siksi luovuus voidaan mielestäni pilkkoa sanoiksi LUO-ja UUS. Oppilas ikään kuin luo tyhjästä uutta.
Jokainen oppilas on yksilö, eikä hänen ominaisuutensa tai taitonsa ole suuntautuneet tai sidoksissa sukupuolirooleihin. Jotta voisimme kasvattaa luovia ja innovatiivisia tulevaisuuden käsityötaitajia,meidän tuleee luopua vanhasta ja luoda täysin uusi käsityön opetuksen malli. Meidän tulee antaa jokaisen oppilaan kasvaa oman luovuutensa mukaisesti ilman mitään rajoja. T: Anne KUMlin LUKO "B
Koulussa käsityön opetuksessa tulisi mielestäni aina pohtia onko oppilas objekti vai subjekti. Saako oppilas vapaasti toteuttaaa itseään ja käsityksiään ilman kahleita käsitöissä, vai strukturoiko opettaja vääjäämättä oppilaat opetuksen yhteisiin malleihin? Onko perinteisesti koulussa ylläpidetty piiloroolijako esteenä yksilöiden luovuuden toteutumiselle?
Kaaoksen sietäminen ja kaaos kuuluvat aina luovuuteen. Kaaoksesta syntyy lopulta tuotos. Kaikenlainen luovuus kuuluu olennaisena osana käsitöihin. Opettaja voi olla oppilaan luovuuden este tai sitten hän voi olla se ,joka sallii luovuuden luoda uutta. Käsityössä oppilas ikään kuin luo uutta! Sellaista, mitä haluaa, mutta jonka olemassaolosta hänellä ei ennen projektin alkua ehkä ollut selvää käsitystä. Siksi luovuus voidaan mielestäni pilkkoa sanoiksi LUO-ja UUS. Oppilas ikään kuin luo tyhjästä uutta.
Jokainen oppilas on yksilö, eikä hänen ominaisuutensa tai taitonsa ole suuntautuneet tai sidoksissa sukupuolirooleihin. Jotta voisimme kasvattaa luovia ja innovatiivisia tulevaisuuden käsityötaitajia,meidän tuleee luopua vanhasta ja luoda täysin uusi käsityön opetuksen malli. Meidän tulee antaa jokaisen oppilaan kasvaa oman luovuutensa mukaisesti ilman mitään rajoja. T: Anne KUMlin LUKO "B
annese- Viestien lukumäärä : 1
Registration date : 09.12.2007
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa